Žmogus žvelgiant iš Terry Richardson rakurso

Terry Richardson

Parašyti šį straipsnį mane pastū­mėjo įdomus atsi­tik­ti­nu­mas ir atsi­ti­ki­mas, jau kuris lai­kas vyks­tan­tis „Menų centre“, kuriame dirbu gerą pus­metį. Greta centro yra kavinė, kurioje geros nuo­tai­kos virėja kepa ska­nius kot­le­tus, šnice­lius ir verda kisie­lių ar kom­potą. Įdomu, jog pra­ėjus beveik pus­me­čiui, kuo­met kas dieną vie­naip ar kitaip susi­du­riame, per­si­me­tame keliais bereikš­miais žode­liais, mote­ris galų gale apsi­lankė mūsų teri­to­ri­joje, pasi­do­mėjo kas čia vyksta, ką mes čia turime ir ko sie­kiame. Tačiau tai tik isto­ri­jos pradžia.

Jos akis užkliuvo už jau du mėne­sius ant naujų lei­di­nių spin­te­lės begu­lin­čios foto­grafo Terry Richardson kny­gos. Pradinės emo­ci­jos, juoko sumi­ši­mas su lie­tu­višku „o jėzus, o jėzus“, peraugo į tai, jog mote­riškė beveik kiek­vieną dieną pas mus atveda vis naujų lan­ky­tojų — savo vyrą, drau­ges, bend­ra­dar­bes ir kiken­dama rodo į Terry Richerdsono kuria­mas iro­niš­kas, atvi­ras, nuogo kūno ir sekso aki­mirkų pil­nas nuotraukas.

Buvo smagu pama­tyti šį reiš­kinį — edu­ka­cija, smal­su­mas, šoki­ra­vi­mas — vadin­kite kaip norite. Šios isto­ri­jos kul­mi­na­cija galėtų būti tokia — vieno ren­gi­nio metu, atėjusi bobutė iš didžio­sios salės pra­dėjo šaukti ant šių pus­am­žių moterų, jog jos žiūri vel­nio dar­bus, o gar­siai šaukiasi „kri­staus“. Lietuva ir jos ypa­tu­mai. Taigi, Terry Richardson, sek­sas ir jo bega­li­nis žmogiškumas.

Terry Richardson

Terry Richardson Terry Richardson

Besigilindama į šio vadin­kime meni­ninko, eks­hibi­cio­nisto kūrybą, radau dau­giau klau­simų nei atsa­kymų. Visų pirma dau­ge­lis šią kūrybą šmei­žia, vadina tai por­no­gra­fija, bui­tiaku, bereikš­mė­mis nepro­fe­sio­na­lio­mis nuo­trau­ko­mis ar vyro, kuris mėgsta kru­šan­tis fot­kin­tis su kek­šė­mis, fetišu. Moterys čia dar mato paže­mi­nimą, vyrų nenor­ma­lumą ar dis­kri­mi­na­ciją. Sakyčiau, visa tai yra bukumo ir siauro požiū­rio pada­ri­nys, tad dau­giau kal­bėti apie tai nesinori.

Terry Richardson kūry­boje yra kele­tas labai įdomių aspektų, kuriuos rei­kia mokėti įžvelgti ir suprasti:

1. Realios emo­ci­jos, išgy­ve­ni­mai ir paty­ri­mai, kuriuose mėgau­jasi tiek mode­lis, tiek fotografas

2. Moters gro­žio vaiz­da­vi­mas žvel­giant iš vyro per­spek­ty­vos, vyriš­kumo paieš­kos moteryje

3. Žmogiš­kumo ironija

4. Gyvenimo, sekso ir aist­ros galia prieš gla­mūrą ir aukš­tąją madą

Pornografija yra iliu­zija — netikra, suvai­dinta aki­mirka, kurios nėra ir kuri kuriama tik tam, kad žadintų žiūrovo vaiz­duotę, teiktų pasi­ten­ki­nimą. Terry Richardson kūry­bos nega­lima būtų vadinti por­no­gra­fija vien dėl to, jog visos jo fik­suo­ja­mos aki­mir­kos yra tik­ros. Galima sakyti pag­rin­di­nis jo gebė­ji­mas savo darbe ir yra pri­versti mode­lius atsi­pa­lai­duoti, jaus­tis savimi bei mėgau­tis. Didelę įtaką darbo pro­ce­sui daro tai, jog foto­gra­fas pats daly­vauja foto­se­si­jose, neven­gia nusi­rengti, sutei­kia gali­mybę mode­liui atsi­stoti į jo vietą, fan­ta­zuoti ir foto­gra­fuoti. Šis momen­tas daž­nai pla­čiai inter­pre­tuo­ja­mas kaip šiame amžiuje susi­for­ma­vu­sio mode­lio ir foto­grafo ryšio ste­reo­tipo paneigimas.

Terry Richardson Terry Richardson Terry Richardson Terry Richardson

Mano nuo­mone šį vaizdų fik­sa­vimą ir meni­ninko filo­so­fiją galima būtų sieti su nudizmo bei natū­ra­lizmo sro­vė­mis, kurios kuo toliau tuo vis labiau įsitvir­tina kas­die­ny­bėje ir yra inter­pre­tuo­ja­mos atski­rai nuo ero­ti­kos bei iškry­pimų, labiau akcen­tuo­jant papras­tumą, žmogiš­kumą, atsi­grę­žimą į gamtą bei atsi­pa­lai­da­vimą. Kitavertus, žinoma, nesunku paste­bėti, jog Terry savo darbe žaidžia su šoki­ra­vimo, bru­ta­lumo, iro­ni­jos bei aist­ros sim­bo­liais, tačiau asme­niš­kai prie­šiš­kumą šių ele­mentų nau­do­ji­mui matau labiau kaip pačio suvo­kėjo nepa­si­ti­kė­jimą savimi, nuo­gumo ar savo potrau­kių atsklei­dimo baimę, negu auto­riaus, kuris atvi­rai dekla­ruoja ką daro, nenormalumą.

Pats Terry tei­gia, jog daž­nai sulau­kia pasi­pik­ti­nimų ir dis­ku­sijų apie nor­ma­lumo ir nenor­ma­lumo sąvo­kas. Tačiau auto­riaus tei­gimu, jam daug dau­giau nenor­malu atrodo tai, jog žmonės foto­gra­fuoja savo ant­rąją pusę, sle­pia jos nuo­trau­kas ar užtu­šuoja veidą ir tuo­met įdeda nuo­trauką į inter­netą. Tai, ką jis pats daro, dekla­ruoja atvi­rai, nieko nesle­pia, o žiūro­vui lei­džia tai pri­imti kaip jam patinka. Paklaustas, ar nemano, jog tokias savo nuo­trau­kas geriau lai­kyti kaip pri­vatų dalyką, auto­rius nusiste­bėjo ir paaiš­kino, jog jis yra foto­gra­fas, fik­suoja žmones, todėl nemato jokių prie­žas­čių kodėl negali rink­tis kaip fik­suo­jamo objekto savęs. Slėpti savo dar­bus jam nekyla min­čių — „<…>juk tam ir foto­gra­fuoju, kad tai galėtų pama­tyti kiti“.

Terry Richardson Terry Richardson Terry Richardson Terry Richardson

Meno kri­tiko Olivier Zahm tei­gimu, mote­rys Terry Richardson nuo­trau­kose vaiz­duo­ja­mos iš tokios per­spek­ty­vos, kokias jas mato, o gal nori matyti vyrai, ieš­ko­mas moters vyriš­ku­mas. Tie patys mode­liai ir įžymy­bės kaip Daniel Day Lewis, Leonardo DiCaprio, Vincent Gallo, Tom Ford, Jay Z, Kanye West, Johnny Knoxville, Karl Lagerfeld, Pharell Williams ir kiti čia šoki­ruoja savo žmogiš­kumu, atrodo kito­kie, atsi­pa­lai­davę, pagauti besi­mė­ga­vimo uni­ka­lioje aki­mir­koje. Tos pačios deta­lės kaip tar­kime kad­ras, kuriame matomi plau­kai ant krū­ti­nės, pri­mena, kad neįma­noma kont­ro­liuoti gyve­nimo, o už kadro ir gla­mūro, slypi žmogus su visu savo gai­va­liš­kumu ir žemiš­kumu. Nuoširdumas tai pag­rin­di­nis šios kūry­bos ele­men­tas, kuris ir kelia dau­giau­siai dis­ku­sijų, pasi­bjau­rė­jimo bei klau­simų. Visgi tas šoki­ra­vi­mas, spe­bė­ji­ma­sis ir pasi­pik­ti­ni­mas, manau, dau­giau yra papras­tas žmonių, kurie į bet kurį kiek kitokį dalyką rea­guoja labai karš­tai, bruo­žas — ar tai būtų gėjai, ar nauja sub­kul­tūra, ar apnuo­ginta kiek­vieno mūsų kas­die­ny­bės dalis.

„Nematau nieko blogo tame, jog žiūrė­dami į mane ar mano kūrybą žmonės mas­tur­buo­jasi, esu dėl to lai­min­gas.“ — T. Richardson.

Terry Richardson Terry Richardson Terry Richardson Terry Richardson Terry Richardson Terry Richardson

Įdomiau­sia, jog toks darbo sti­lius, vaiz­da­vi­mas ir patei­ki­mas, foto­grafą išski­ria visoje mados indust­ri­joje, o jo dar­bai ver­ti­nami ir daro daug didesnį poveikį bei įtaką negu gla­mū­ri­nės ar aukš­to­sios mados foto­gra­fija. Autorius dirba su tokiais pro­jek­tais kaip Gucci, Sisley, Miu Miu, Chloe, French Vogue, British Vogue, i-​D, GQ, Harper’s Bazaar & Purple, o pag­rin­dinė jo sėk­mės prie­žas­tis tur­būt yra ta, jog kaip asme­nybė Terry yra pakan­ka­mai trenk­tas, kad tokiai dina­miš­kai, nenu­spė­ja­mai ir kiek­vieną kartą naujų sen­sa­cijų rei­ka­lau­jan­čiai sri­čiai kaip mados foto­gra­fija, visada randa dar vieną kab­liuką, kuris nuste­bina, papik­tina ar tie­siog pri­ver­čia eilinį kartą pasimėgauti.

Dažnai meni­ninko kūryba sie­jama su jo sun­kia vai­kyste, val­ka­ta­vimu, pasi­nė­rimu į svai­ga­lus bei nuo­la­tinį dar­dė­jimą žemyn, galiau­siai kaps­ty­mąsi pasie­kus dugną, kuris nuvedė tie­siai į aukš­tu­mas. Šiuo metu jis gali pasi­girti, jog uždirba daug ir daro tai, kas jam patinka. Daugiau infor­ma­ci­jos apie meni­ninką rasite čia, pavar­tyti visą albumą galima „Menų centre“ (Daukanto g. 28, Kaunas).

Terry Richardson Terry Richardson
Gintarė Žitkevičiūtė
Apie autorių:
Gintarė Žitkevičiūtė
Gintarė Žitkevičiūtė yra Meno Duobės projektų kuratorė bei tinklaraštininkė, besidominti įvairiomis su kūrybiškumu susijusiomis tematikomis. Savo darbo strategijoje ji mėgsta gerą planavimą, dėmesį projektui, gilinimąsį į tematiką. Gintarės nuomone dirbti negalima su bet kuo, kurdama projektus ji kruopščiai renkasi žmones ... Skaityti toliau > >
Šis įrašas publikuotas kategorijoje: Vaizdas
Tavo Komentarų vieta Skaityk - Reaguok
Jei išdrįsi
  • strautniekas
    birželio 18, 2010
    1:49 am

    :)

  • Audrius Simkunas
    birželio 18, 2010
    8:29 am

    Dar jeigu į pus­lapį būtų įmanoma įeiti be šokių su būg­nais, būtų išvis puiku…

  • Justinas Kaminskas
    birželio 18, 2010
    9:29 am

    taip, pus­la­pis neveikia.…

  • Agne Paulina Avakianaite
    birželio 18, 2010
    10:30 am

    nu kad pui­kiai vei­kia:) fan­ta­s­ti­skos nuo­trau­kos :D

  • Agne Paulina Avakianaite
    birželio 18, 2010
    11:29 am

    tie­siog spaudi ant access cached copy :) skaitykit :)

  • strautniekas
    birželio 18, 2010
    11:36 am

    sau­nuo­lis tas Terry!

  • Mindaugas Blauzdys
    birželio 18, 2010
    12:30 pm

    Man vei­kia. Matyti (geri) dar­bai, tik nema­ty­tas autorius.

  • Simona Pužaitė
    birželio 18, 2010
    2:28 pm

    Neveikia man puslapis :(

  • Renata Bartuseviciute
    birželio 18, 2010
    4:54 pm

    Gaila, bet ir man pus­la­pio neatidaro :/

  • Neringa
    birželio 18, 2010
    7:13 pm

    Suuuuuuuuuuuuuuuuudas!

  • Jolanta Pilybaityte
    birželio 19, 2010
    12:30 am

    galin­gai cia :)))

  • Jana
    birželio 19, 2010
    1:49 pm

    Taip, Braske, as irgi manau taip del tos Marcinkeviciaus Madonos. Deja, bet nieko naujo be seno neatsiranda…

  • jonelis
    birželio 20, 2010
    11:28 am

    foto­gra­fija, kaip meno rūšis, jau ganė­ti­nai išsi­gi­musi. dabar madinga “что вижу — то пою”, nes “darau meną” vien todėl, kad aš meni­nin­kas …o gal išsi­gimė adre­sa­tas, kuriam ši meno rūšis buvo/​yra skirta? norite pasiekti mane, norite, kad atkreip­čiau į jūsų kūri­nius dėmesį — šoki­ruo­kite mane? tik­riau­siai taip ir yra, nes sub­ti­lu­mas, švie­sos žais­mas ir nuo­trau­koje paslėpta auto­riaus nuo­taika — nemadinga.

  • Sigita
    birželio 20, 2010
    10:03 pm

    Na atsi­pra­šau, neži­nau ar čia visos nuo­trau­kos, kaip foto­me­nas ar kaip tisiog pagau­tas žmogaus kvai­las poel­gis ir Terry į albumą įdėtas kaip tro­fė­jus, man asme­niš­kai neža­vin­čios nuo­trau­kos. Iš visų gal­būt tik pir­moji, many­čiau, užskai­ty­čiau ji išra­dinga, įdomi, ir neto­kia atvira.

  • Darius
    birželio 20, 2010
    10:42 pm

    Na menas, kaip ir bet kokia kita pro­duk­cija turi savo koky­bi­nius lyg­me­nis ir ati­tin­ka­mas audi­to­ri­jas. Pvz. auto­mo­bi­liuose yra Mersai, yra ZAZ’ai ir t.t. ir pan. .…
    Čia matyt svarbu kiek pats žmogus gali iš savęs pareikalauti. ;-)

  • Gintarė Žitkevičiūtė
    birželio 21, 2010
    1:27 am

    Na su šoki­ra­vimu tai tik­rai nerei­kėtų to sieti, tokia išraiška jau turėtų nebe­šo­ki­ruoti visų pirma. Kai jau nebe­šo­ki­ruoja, tuo­met galima ieš­koti kitų pra­smių, kurių šioje kūry­boje nema­žai ir kurios ganė­ti­nai painios.

    Jos ir neturi žavėti, meno paskir­tis nėra žavėti, nėra ir šokiruoti.

    Manau, nebū­ti­nai pri­klau­syti tam tik­rai gru­pei, kad galė­tum suprasti, užtektų pra­džioj tie­siog atsi­sa­kyti siauro požiū­rio ir stereotipų.

  • jonelis
    birželio 21, 2010
    8:16 am

    o žinote, kiek­vie­nais metais, šimtai pra­di­nių kursų audio­vi­zu­a­li­nių menų stu­den­tai pana­šios sti­lis­ti­kos nuo­traukų patei­kia šimtais…
    hmmm, visada maniau, kad meno paskir­tis — sukelti ste­bė­to­jui katarsį, susi­ža­vė­jimą per­tei­kiama (jei taip viską api­bend­ri­nus) “infor­ma­cija”. kaž­kuri dalis audi­to­ri­jos, išvy­dusi šias nuo­trau­kas lieka šoki­ruota, kita dalis — suža­vėta, o dar kaž­kuri lieka su nema­lo­niu prie­sko­niu bur­noje, nes neskanu… ir nepa­lieka jaus­mas, kad visas šis Terry “svai­gi­mas” (gerąja prasme, žinoma) tebuvo eili­nis meni­nės išraiš­kos klyks­mas, kurio aidai atsi­rito iki šian­die­nos. bet išlie­ka­moji jo darbų vertė vie­nok abe­jo­tina (nors jei su Obama Terry būtų nusi­fo­to­gra­fa­vęs nuo­gas ir dar erek­ci­jos būse­noje, gal ir būtų galima kal­bėti apie idė­jiš­kai stip­resnę asmenybę).

  • Gintarė Žitkevičiūtė
    birželio 21, 2010
    11:22 am

    Norėčiau pama­tyti tuos šimtus, jei kal­bate apie sti­lis­tiką kaip neko­ky­bišką nuo­trauką, ką daž­nai pabrė­žia Terry, nau­do­da­mas tie­siog mui­linę, tai ne to rei­kėtų ieš­koti jo kūry­boje. Išliekamoji vertė? na, čia kaip pažiū­rėsi, Žalgi­rio mūšio paveiks­lai turi išlie­ka­mąją vertę, tačiau meni­nės ver­tės, o ne isto­ri­nės jose mažai. žiūrint ką turi gal­voje saky­da­mas meninė vertė ir apskri­tai ar egzis­tuoja tokia api­brėž­tina objek­ty­viai sąvoka?

  • Aleksandr Pasevin
    birželio 21, 2010
    12:19 pm

    Katarsi? Kokiais lai­kais gyve­nate joneli? :]

  • jonelis
    birželio 21, 2010
    1:54 pm

    nesa­kiau “meninė vertė”, čia jūs kažką pai­nio­jate. J.Mateikos kūryba tik­rai turi išlie­ka­mąją vertę, o ir meni­nės ver­tės nemažiau.

    kas dėl Terry — štai Jūs rašote “…žinoma, nesunku paste­bėti, jog Terry savo darbe žaidžia su šoki­ra­vimo, bru­ta­lumo, iro­ni­jos bei aist­ros sim­bo­liais, tačiau asme­niš­kai prie­šiš­kumą šių ele­mentų nau­do­ji­mui matau labiau kaip pačio suvo­kėjo nepa­si­ti­kė­jimą savimi, nuo­gumo ar savo potrau­kių atsklei­dimo baimę..”. o ką, jeigu aš, asme­niš­kai, manau, karjerą jis padarė spe­ku­liuo­da­mas šoki­ra­vimo ir bru­ta­lumo ele­men­tais foto­gra­fi­joje? o ką, jeigu aš, asme­niš­kai, manau, kad be šių ele­mentų jo foto­gra­fi­jos tampa tie­siog bui­ti­nė­mis “štam­pof­kė­mis”? man, kaip suvo­kė­jui, nejau­čian­čiam nuo­gumo ir savo potrau­kių atsklei­dimo bai­mės, din­go­jasi, kad Terry kūryba ir yra dedi­kuo­jama išskir­ti­nai tokias bai­mes jau­čian­tiems žmonėms ir net neaišku kuriuo tikslu — ar pri­versti žmones mąs­tyti pla­čiau, ar tie­siog eilinį kartą nau­din­gai “papa­n­kuoti”.
    tiek to, genys mar­gas, pasau­lis dar mar­ges­nis, nebe­si­gin­čy­kime.
    .….…
    man visais lai­kais gyventi patinka. o tamsta nebi­jo­kite neži­nomų žodžių.

  • Gintarė Žitkevičiūtė
    birželio 21, 2010
    4:04 pm

    tokiu atveju siū­ly­čiau pla­čiau pasi­do­mėti jo kūryba ir sukur­to­mis seri­jo­mis, kadangi šiame straips­nyje sudėta toli gražu ne vis­kas. nerei­kia daryti išvadų ir sakyti, o ką jeigu, kai neiš­si­stu­di­ja­vai visko iki galo, žinoma aš galė­čiau dar pla­čiau viską paaiš­kinti, apdo­roti ir t.t., bet manau mano tiks­las buvo sukelti pra­dinį impulsą, toliau vis­kas yra tavo asme­ni­nis darbas.

  • pn
    birželio 27, 2010
    12:18 pm

    manau, tuš­čias rei­ka­las aiš­kinti tokią foto­gra­fiją tiems, kurie jos nepa­gauna pirmu žvilgs­niu. Tuomet ir pra­si­deda išve­džio­ji­mai. Nuotraukos yra pui­kios. Jei bent šiek tiek domi­tės šiuo­lai­ki­niu menu, Terrio nuo­trau­kos negali šoki­ruoti. Tai papras­tas gyve­ni­miš­kas gro­žis. Atsimerkit.

  • Darius
    birželio 27, 2010
    3:39 pm

    Čia manau irgi tru­putį apie “paprastą gyve­ni­mišką grožį”, kuris tary­tum panai­ki­nęs bet kokius koky­bi­nius kri­te­ri­jus kve­pia papras­čiau­sia pro­fa­na­cija.
    Užrašas ant tuliko sie­nos, gerta visų kitų tuale­ti­nių txt ir menų.

    Писать на стенах туалета,
    я вам скажу немудрено.
    Среди говна вы все поэты,
    среди поэтов вы — говно! :-)

  • Dave
    birželio 29, 2010
    10:59 am

    cia gal biski ido­miau
    http://​www​.ter​rys​di​ary​.com/

    kas­die­nes jo foto

  • S00
    birželio 30, 2010
    12:49 pm

    Čia kaž­koks maraz­mas, jau visai nebėra ką paveiks­luoti ane? Išvis čia nei ryš­ku­mas nesu­ves­tas, nei apšvie­ti­mas nesu­sta­ty­tas ir išvis čia ne katarsis!

  • S00
    birželio 30, 2010
    12:52 pm

    Ką norė­jau pasa­kyt: išsi­blai­vyt rei­kia prieš pasi­imant foto­a­pa­ratą, jei jau nori kad būtų menas!

  • pn
    birželio 30, 2010
    8:18 pm

    Profanacija! Nesuvestas ryš­ku­mas! Nenustatytas apšvie­ti­mas! — su jūsų sko­niu ir “suprar­timu” tik ves­tu­vinę foto­gra­fiją komentuot…

  • S00
    birželio 30, 2010
    8:44 pm

    pn, ne nu, bet a tau atrodo, kad čia menas?!?!

  • pn
    liepos 1, 2010
    4:16 pm

    man neat­rodo. Čia ir yra menas.

  • S00
    liepos 1, 2010
    6:51 pm

    Tai veigu aš par­g­riu­vau an asfalto tai irgi mia­nas ania?

  • pn
    liepos 1, 2010
    8:23 pm

    žiūrint kaip pargriuvai.

  • S00
    liepos 1, 2010
    9:19 pm

    O kaip tu?

  • pn
    liepos 1, 2010
    9:57 pm

    deja, man dar neteko par­g­riūti, kad išeitų menas.

  • S00
    liepos 1, 2010
    10:37 pm

    Tai reiš­kia tu neturi talento! Taip, kad, nieko tu nesu­pranti apie fotografiją.

  • pn
    liepos 2, 2010
    9:44 am

    tams­tos pasa­ky­mas nelogiškas.

  • S00
    liepos 2, 2010
    10:25 am

    Uštat mia­niš­kas!